Knowledge management, intellectual capital and academic/scientific production in the postgraduate: diagnostic study

Authors

Keywords:

knowledge management, intellectual capital, academic-scientific production, posgraduate.

Abstract

The article reflects the need for universities to manage knowledge, making a study of postgraduate courses, as generator of knowledge from their academic and research function. Its objective is: to diagnose the management of knowledge and its relationship with the intellectual capital and the academic scientific production that the postgraduate units of the National University of San Agustin de Arequipa have. A methodology is use of a descriptive correlational research, with a mixed, diagnostic and field approach. The results showed a significant relationship between the generation, preservation and dissemination of knowledge and intellectual capital in its human, relational and structural dimensions, presenting administrative, cognitive, technological deficiencies and lack of management expertise; which determines a low level in research and academic/scientific production. It´s concluded that knowledge management within the framework of intellectual capital. It constitutes an essential resource to achieve innovative results and competitive advantages.

Downloads

Author Biography

Eliana Elba Aranibar Melgar, Universidad Nacional San Agustín de Arequipa

Araneda-Guirriman, C.; Rodríguez-Ponce, E.; Pedraja-Rejas, L.; Baltazar-Martínez, C.; y Soria-Lazcano, H. (2017). La gestión del conocimiento en instituciones de educación superior del norte de Chile. Revista de Pedagogía, 38 (102), 13-30.

Bontis, N. (1998). Capital intelectual: un estudio exploratorio que desarrolla medidas y modelos. Decisión de gestión, 36 (2), 63-76.

Brooking, A. (1997). El capital intelectual. Paidós Empresa.

Castañeda, J.; Lasso, M.; y Nava, M. (2007). Aprendizaje y desarrollo. Umbral.

Centro de Investigación sobre la Sociedad del Conocimiento (2001). Identificación y medición del capital tecnológico de la empresa. Centro de Investigación sobre la Sociedad del Conocimiento (Documentos Intellectus).

CONCYTEC (2017). I Censo Nacional de Investigación y Desarrollo a Centros de Investigación. Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación Tecnológica. Recuperado de http://portal.concytec.gob.pe/index.php/publicaciones/censo-nacional-id.

Fazlagic, A. (2005). Medición del capital intelectual de una universidad. Tendencias en la gestión de los recursos humanos en la educación superior. Conferencia llevada a cabo por la OECD, París, Francia. Recuperado de https://www.oecd.org/edu/imhe/35322785.pdf

González Ariza, A.; Castro, J. P.; y Roncallo, M. (2004). Diagnóstico de la gestión de conocimiento en una empresa grande de Barranquilla (Colombia).  Ingeniería y Desarrollo (16), 70-103.

Guijarro, M. (2020). Gestión del conocimiento y desarrollo organizacional en las universidades públicas, una visión holística. Praxis Pedagógica, 20 (27), 287-306. Recuperado de  http://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.20.27.2020.288-307

Julca, C. (2016). Conceptos básicos de la educación universitaria. USMP.

Ministerio de Educación (2014, 9 de julio). Ley universitaria del Perú, No 30220/2014. Recuperado de https://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria_04_02_2022.pdf

OCDE (2001). Economic, Environmental al Social Statistics. OCDE Publishing.

Ramírez, Y.; Lorduy, C.; y Rojas, J. A. (2007). La gestión del capital intelectual en las universidades españolas. Revista de Capital Intelectual, 8 (4), 732-748.

REGINA (2018): Informe No.064-2018-CONCYTEC-DPP-SDCTT/SPA. Registro Nacional de Investigadores en Ciencia y Tecnología, CONCYTEC.

SCIMAGO (2008). SCIMAGO Institutions Rankings. Recuperado de  http://www.scimagoir.com/research.php?rankingtype=research&indicator=Output&sector=Higher %20educ.&c ountry=Latin %20America&page=2&year=20085

SUNEDU (2017). Informe bienal sobre la realidad universitaria peruana. Recuperado de https://www.sunedu.gob.pe/informe-bienal-sobre-realidad-universitaria/.

SUNEDU (2018). Informe bienal sobre la realidad universitaria peruana. Recuperado de https://www.sunedu.gob.pe/informe-bienal-sobre-realidad-universitaria/

Published

2023-02-28

How to Cite

Aranibar Melgar, E. E., & Travieso Valdés, D. (2023). Knowledge management, intellectual capital and academic/scientific production in the postgraduate: diagnostic study. Revista Cubana De Educación Superior, 42(1 ene-abr), 101–117. Retrieved from https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2406

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.