Student Satisfaction Questionnaire of the University of Havana: Design, content validity and internal consistency
Keywords:
Student Satisfaction, Student Satisfaction Questionnaire of the University of Havana, Content Validity, Internal ConsistencyAbstract
Student satisfaction (SS) in Higher Education has been extensively researched internationally, but few Cuban studies are indexed in scientific databases. As of 2023, the University of Havana (UH) lacked its own evaluation instruments to assess SS. This exploratory sequential mixed-methods study determines a new questionnaire’s content validity and internal consistency to assess SS at the UH. A 31-item Likert scale organized in 4 dimensions was evaluated by 22 experts and applied online to an intentional sample of 3299 UH undergraduate students. Data were analyzed using R with descriptive and inferential statistics, p ≤ 0.05. The content validity for the items was ≥ 0.72. Cronbach's alpha and McDonald's omega were ≥ 0.93. All dimensions and items were found to be necessary, sufficient and consistent. The questionnaire is a developing instrument relevant to institutional research in universities.
Downloads
References
Alonso-Dos Santos, M. (2016). Calidad y satisfacción: el caso de la Universidad de Jaén. Revista de la educación superior, 45(178), 79-95. Doi: 10.1016/j.resu.2016.02.005
Alonso-Rodríguez, N., Fraga-Guerra, E. & González-Martínez, A. (2009). Análisis de indicadores del grado de satisfacción estudiantil con la formación que reciben en las Universidades Cubanas. Pedagogía Universitaria, 14(5), 35-45.
Casañola, M., Carretero, C., Barrasa, A. & Sanagustín-Fons, M. V. (2021). Cuestionario del rol docente en las organizaciones universitarias: diseño y validación en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Internacional de Organizaciones, 27, 85-110. Doi: 10.17345/rio27.85-110
Colectivo de Autores (2023). Perfeccionamiento de los procesos de formación en la UH: planes de estudio, modalidades y grado de satisfacción (2023 – 2025). Proyecto Institucional, Universidad de La Habana.
Escobar-Pérez, J. & Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, (6), 27-36.
Field, A., Miles, J. & Field, Z. (2012). Discovering Statistics Using R. Sage, London.
James, W. (2002). Pragmatismo. Folio, Barcelona.
Jiménez-Valero, B., de Jesús-Vázquez, M. J. & Santoyo-Sánchez, S. (2021). Análisis de la satisfacción de los estudiantes de la carrera de turismo de la Universidad de Matanzas con su proceso de formación en el curso 2018-2019. Explorador Digital, 5(1), 458-469. Doi: 10.33262/exploradordigital.v5i11513
Junta de Acreditación Nacional (s.a.). Manual de implementación para los procesos de evaluación externa a las instituciones de Educación Superior. Junta de Acreditación Nacional, La Habana.
Mireles-Vázquez, M. G. & García-García, J. A. (2022). Satisfacción estudiantil en universitarios: una revisión sistemática de la literatura. Revista Educación, 46(2), 1-16. Doi: 10.15517/revedu.v46i2.47621
Ortiz, T. & Sanz, T. (2016). Visión pedagógica de la formación universitaria actual. Editorial UH, La Habana.
Pedrosa, I., Suárez-Álvarez, J. & García-Cueto, E. (2014). Evidencias sobre la Validez de Contenido: Avances Teóricos y Métodos para su Estimación. Acción Psicológica, 10(2), 3-18. Doi: 10.5944/ap.10.2.11820.
Rüsselbaek, D. & Mellon, K. (2022). The tyranny of student satisfaction: Cruel optimistic fantasies in education. Power and Education, 14(2), 172-185. Doi: 10.1177/17577438221075294
Surdez-Pérez, E. G., Sandoval-Caraveo, M. C. & Lamoyi-Bocanegra, C. L. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9-26. Doi: 10.5294/edu.2018.21.1.1
The jamovi project (2024). jamovi (Version 2.5.1) [Computer Software]. Recuperado de https://www.jamovi.org.
Weerasinghe1, I. M. S., Lalitha, R. & Fernando, S. (2017). Students’ Satisfaction in Higher Education Literature Review. American Journal of Educational Research, 5(5), 533-539. Doi: 10.12691/education-5-5-9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Cubana de Educación Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.