Theoretical references for its development in the professional of the Psychology-Pedagogy in initial training.

Authors

Keywords:

emotional intelligence, initial training, contexts of action

Abstract

At present it is of great importance to develop emotional intelligence in professionals in training and mainly in Pedagogy-Psychology. This subject has theoretical and practical value for the exercise of the tasks and functions that this professional develops in different contexts of his professional performance. For this reason, it is vital to provide him with personal resources that allow solving the demands of an environment that requires not only managing knowledge, but also emotional resources that fosters a harmonious psychological climate in the different scenarios imposed by professional life. The present work aims to expose the main theoretical references of emotional intelligence to achieve its development in the professional of Pedagogy-Psychology in initial training as part of the continuous improvement of Higher Education in Cuba. In this work, the main ideas addressed by different authors are assumed and recreated.

Downloads

Author Biography

Leyder Ortiz Pérez, Universidad de Las Tunas, Cuba

Bello, Zoe:. « La inteligencia emocional en la educación superior. Una experiencia preliminar »Revista Cubana de Educación Superior RNPS: 2418 • ISSN: 2518-2730 • vol.38 no. Especial• 2019 https://www.rces.uh/index.php/article/view/338
Bisquerra, Rafael: «Educación emocional y competencias básicas para la vida», Revista de Investigación Educativa, 21 (1), 2003, 7-43. https://revistas.um.es/rie/article/view/99071
Calle, María Graciela; De Cleves Nahyr, Velásquez Bertha: « Incidencia de la inteligencia emocional en el proceso de aprendizaje», NOVA – Publicación científica en Ciencias Biomédicas, Vol.9 No. 15, 2011 https://revistas.unicolmayor.edu.co/index.php/nova/article/view/176/351
Delors, Jacques. (1996). “Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la
Educación para el Siglo XXI”. Madrid: Santillana, UNESCO.
Fuentes, Homero. (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior. Santiago de Cuba. Universidad de Oriente
Gardner, Howard: Teoría de las Inteligencias Múltiples. Editorial Paidós, Barcelona, 1983.
Goleman, Daniel: La Inteligencia Emocional. Javier Vergara Editor S.A.1995.
González, Fernando: La personalidad, su educación y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación, La Habana, 1997.
Gutiérrez, Graciela: “Concepción Pedagógica para la Educación Socioemocional en estudiantes de la carrera Pedagogía Psicología”. (Tesis de Doctorado) Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, La Habana, 2016.

Lira, Yolanda: “Sistema de superación docente para el desarrollo de la inteligencia emocional en el instituto politécnico nacional”. (Tesis de Doctorado), Universidad Central de Las Villas, 2008.
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE), 2011.
Palomares, Ascensión: « Metodologías innovadoras para promover las competencias emocionales de los docentes», Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 5(2), 2014, 116 – 129. https://jett.labosfor.com/index.php/jett/article/download/372/260/2338
Parra, Isel: Universalización de la Educación Superior Pedagógica: Modelo pedagógico de formación docente. La Habana: Cátedra UNESCO en Ciencias de la Educación, 2007.
Plá, Rafael: «El cuerpo teórico del marxismo. Ideas para una definición general». En L.
Salovey, P. y Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9, 185-211.
Shapiro, Lawrence: La inteligencia emocional de los niños, Editorial, Javier Vergara, México, 1997.
Venet, Regina: La formación emocional del educador. Una consideración necesaria para la atención a la diversidad. Revista IPLAC No 6(Noviembre-diciembre) Sección experiencia pedagógica, 2012.
Vigotsky, S. L: Interacción entre enseñanza y desarrollo. Selección de lecturas de Psicología Pedagógica y de las Edades, Tomo III. La Habana: Universitaria, 1988.

 

Published

2022-12-12

How to Cite

Ortiz Pérez, L., Mas Sánchez, P. R., & Mulet González, M. A. (2022). Theoretical references for its development in the professional of the Psychology-Pedagogy in initial training. Revista Cubana De Educación Superior, 41(Número Especial 2), 398–414. Retrieved from https://revistas.uh.cu/rces/article/view/191

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.