Caribbean Environmental Education Versus Globalization
Keywords:
Environmental educationAbstract
Source text Es imprescindible comenzar valorando algunas reflexiones tomando como base orientadora el contenido de varias de las ideas marco y principios para la acción analizadas en el tema de la Educación Ambiental (EA) ante la Complejidad y la Globalización que se discutieron en la Reunión de Expertos en Educación Ambiental: Nuevas perspectivas para la Acción.(ver Formación Ambiental, 2000) para que las mismas sean enriquecidas con sus experiencias en sus respectivas esferas de actuación. Ello permitirá contribuir a que podamos valorar la importancia de la educación ambiental en el estudio de la relación sociedad naturaleza con una nueva visión de las relaciones población, ambiente y desarrollo, y de la importancia del saber ambiental para enfrentar a los desastres naturales en el Caribe para determinar: • ¿Cuál ha de ser nuestro papel como agentes de desarrollo en todas nuestras respectivas esferas de actuación ante los desastres naturales? • ¿Cuáles son las principales tendencias ambientales en Cuba y en el Caribe? • ¿Cuáles son las repercusiones ambientales de la globalización neoliberal y de los llamados Tratados de Libre Comercio en la región y su relación con los impactos de los desastres naturales? • ¿Cómo podemos contribuir a que las ciencias sociales jueguen un papel mas protagónico en las estrategias de preparación para enfrentar a los desastres naturales en el Caribe? • ¿Qué importancia tiene la cultura ambiental caribeña para contribuir a que conjuntamente con las políticas ambientales se logre la integración de forma armónica con el resto de las políticas de desarrollo sostenible en el Caribe?1,624 / 5,000
Translation results Translation result It is essential to begin by evaluating some reflections taking as a guiding basis the content of several of the framework ideas and principles for action analyzed in the topic of Environmental Education (EE) in the face of Complexity and Globalization that were discussed at the Meeting of Experts on Education Environmental: New perspectives for Action. (see Environmental Training, 2000) so that they are enriched with their experiences in their respective spheres of action. This will allow us to contribute so that we can assess the importance of environmental education in the study of the nature-society relationship with a new vision of population, environment and development relations, and of the importance of environmental knowledge to face natural disasters in the Caribbean. to determine: • What should be our role as development agents in all our respective spheres of action in the face of natural disasters? • What are the main environmental trends in Cuba and the Caribbean? • What are the environmental repercussions of neoliberal globalization and the so-called Free Trade Agreements in the region and their relationship with the impacts of natural disasters? • How can we contribute so that the social sciences play a more leading role in preparedness strategies to face natural disasters in the Caribbean? • How important is the Caribbean environmental culture to help achieve harmonious integration together with environmental policies with the rest of the sustainable development policies in the Caribbean?Downloads
Downloads
Published
2023-03-31
How to Cite
Cabrera Trimiño, G. J. (2023). Caribbean Environmental Education Versus Globalization. Novedades En Población, 1(1). Retrieved from https://revistas.uh.cu/novpob/article/view/3552
Issue
Section
Articles
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.